miercuri, 6 iulie 2011

Mai bine la pârnaie, decât la şcoală!

Corina Drăgotescu ( ziaristă, înţeleg) propunea, într-o dezbatere televizată despre bac, o evaluare de tip grilă la limba română! În condiţiile în care din ce în ce mai mulţi români nu ştiu să lege o frază în limba maternă, doamna credea cu îndârjire în obiectivitatea evaluării în acest mod, considerând pesemne că e de neiertat să notezi, la examenul de maturitate, modul în care se exprimă un elev în limba maternă, maniera în care-şi argumentează acesta o opinie oarecare.

Tot domnia sa considera ambiguă cerinţa "redacteaza un eseu de doua-trei pagini, despre particularitatile de constructie a personajului dintr-un text dramatic studiat, apartinand unuia dintre autorii canonici: I.L.Caragiale, Camil Petrescu sau Marin Sorescu" sugerând că autorii subiectului sunt cam cretini, pentru că au indus elevilor ideea că "Ultima noapte de dragoste..." e un text dramatic.
O informez pe distinsa doamnă că cerinţa era clară! Un text dramatic însemnează o piesă de teatru! Romanul nu e teatru decât dacă n-ai pus niciodată mâna pe carte! Iar doamna ziaristă ar trebui să ştie că toţi elevii au studiat la şcoală fie “Jocul ielelor”, fie “Suflete tari”, fie “Danton”, fie pe toate trei! Dacă madame nu ştie cine le-a scris, atunci nu-i treaba mea s-o învăţ. Îi doar să râd şi să mă crucesc! Atât că nu-mi mai dă de mult mâna s-o fac!
Ataşez subiectele de anu’ trecut şi mă-ntreb ca boul: ce anume i-a oprit pe iluştrii reprezentanţi media să analizeze, semnaleze, eticheteze, in 2010, acelaşi tip de subiecte? De ce nu şi-au manifestat interesul faţă de învăţământ acum doi ani…?
Întrebarea e greşită şi reformulez: în condiţiile în care elevii ar fi absolvit examenul în bine-cunoscutul procent fabulos, ar mai fi făcut raiting o discuţie despre starea deplorabilă a învăţământului românesc?
Ar mai fi apărut la televizor neaveniţi care, fără să fi deschis în viaţa lor programa obligatorie la limba şi literatura română, să declare că nu ai voie să evaluezi la bacalaureat noţiuni de teorie literară?
Dar ce ar trebui evaluat la Limba şi LITERATURA română? Aşa cum o distinsă blogheriţă prefera, ortografia? După care principii pedagogice ne ghidăm atunci când propunem să evaluăm elevii după cât bănuim că ştiu, iar nu după cât ar trebui să cunoască? Când alţii ridică bara săritorului la înălţime, io-n loc să antrenez sportivul, o cobor, ca să mă laud apoi că toţi ai mei au sărit bine?
Toată lumea cu sacii în căruţă, vezi bine că elevii s-ar fi dus bucuroşi la mare pe banii babachii, iar parinţii ar fi butonat telecomanda către vreo telenovelă, în timp ce profesorii, sau ăia cărora le mai pasă, ar fi strigat din nou şi-n van, ca cerşetorii, pe la porţi închise, că au dreptate străinii când ne bagă pe nas statistici din care reiese crud că suntem, jumătate dintre noi, analfabeţi funcţional! Cine îi crede pe isterici şi pe invidioşi, dacă listele noastre dovedesc ce copii inteligenţi avem?
Ar fi rămas doar puţini, cu ochii înlăcrimaţi, în faţa foilor cu rezultate. Ăia pe care azi îi aducem la televizor şi pe care anul trecut nu-i puteam deosebi în turma de hoţi şi de putori! Aceia care primesc pentru prima dată după atâţia ani recunoaşterea pe care o merită!
Anul ăsta, pentru prima dată, nu voi mai încerca să-mi explic de ce ăia care abia au promovat a doişpea au obţinut, la bac, nota la fel de mare ca a unui olimpic!
Şi pot să îi dau peste bot politicianului care habar nu are că ţara asta a ales să cheluiască 2500 de lei pe luna cu un deţinut, în timp ce pentru şcolarizarea unui copil plăteşte doar 800 de ron.


NB: Ministerul zice că profii şi-au recâştigat demnitatea! Mă râd (sic!)! E până la urma vina noastră că ne lăsăm umiliţi de leul ăla plătit pe teza corectată şi că mai credem că demn înseamnă să n-avem un examen corect decât spionaţi de camerele video!

Sitografie:
http://www.evz.ro/fileadmin/multimedia1/2010/aprilie/14/subiecte_bac_2010_limba_romana1.pdf
http://www.mediafax.ro/economic/statul-cheltuie-600-de-euro-pe-an-pentru-fiecare-elev-de-liceu-jumatate-din-bani-au-fost-cheltuiti-degeaba-8434950
http://www.financiarul.ro/2010/09/23/statul-roman-cheltuie-aproape-2-500-de-lei-pe-luna-pentru-un-detinut/

6 comentarii:

  1. "2500 de lei pe luna cu un deţinut, în timp ce pentru şcolarizarea unui copil plăteşte doar 800 de ron.

    imi vine sa plang.

    p.s. distinta blogerita ii aia cu cratamile?

    RăspundețiȘtergere
  2. Io nu stiu ce sa zic, dar nu-mi par grele subiectele. N-am dat bacul in Romania, dar imi amintesc destul de bine proba de romana de la capacitate si zau ca nivelul examenului asta nu-mi pare cu mult mai ridicat.

    Tu ce zici? E greu, comparat cu pregatirea unui elev mediu?...

    Honey

    RăspundețiȘtergere
  3. In tara in care primul om de stat se lauda ca nu le-a avut cu scoala, dar iote unde a ajuns... unde "a invata" e sinonim, pentru multi, cu "a fi fraier"... ca jmecherii fac bani, fraiere... combinatii, tunuri si is "baieti destepti"... noi ne mai miram de asemenea rezultate la o generatie de cvasianalfabeti? Dar tot ii intereseaza bac-ul...dupa cum auzeam zilele trecute prin metrou...cateva distinse domnisoare.."auzi, fa, mi-a zis mie profa de biologie ca diploma se recunoaste afara". Si asta e cam tot ce conteaza... si pentru olimpicul care ar fi nebun sa nu-si incerce sansa si talentul tot "afara"..si pentru coropisnitele ce aproape semneaza cu deshtu... dupa ce-l sug intre dinti, in cautarea resturilor de shaorma ramase... iar aberatia ce a ajuns norma... sa intri la facultate pe baza notelor de la bac...ca si cand liceele romanicii ar fi echivalente intre ele..ca si cand un 8 luat la sf. sava e strict mai slab decat un 10 luat la frecateii din vale... ramane inca o dovada de stupiditate si forma fara fond. Ca si facultatile ce au fabricat si fabrica si azi diplome...prin buna cooperare a celor ce vor o paine mai alba...eventual doua...ba eventual zece...;) Cam asta-i, bre... printre altele...

    RăspundețiȘtergere
  4. brightie, da, aia e distinsa bloggerita. as fi pus linkul dar nu am mai dat de el. nu e gresit sa ceri de la un nativ sa scrie corect in limba materna dar ii - zic io - mare greseala sa evaluezi asta la un examen de maturitate, cum e bacalaureatul. "maturitate" are-n el niste conotatii care singure spun ce vrea de la om examenul ala. iar io zic, si-s convinsa de asta, ca pretentiile cu ortografia ar trebui puse in clasele primare.

    RăspundețiȘtergere
  5. Honey,
    ca sa te edifici singura in legatura cu dificultatea subiectelor, o sa-ti dau urmatoarele detalii.

    2011, subiect evaluare nationala, clasa a opta, limba romana - "Redactează o compunere de 10-15 rânduri în care să argumentezi că textul citat aparţine speciei literare basm."

    2010, subiect bacalaureat, limba romana - "Redactează un eseu de 2 – 3 pagini, în care să preziniti particularitătile de constructie a unui personaj dintr-un basm."

    daca nu esti lamurita, hai sa comparam subiectele de anul asta:

    evaluare la clasa a opta:
    A.1. Notează câte un sinonim pentru cuvintele subliniate în text.
    2. Explică rolul virgulei în structura "Bună seara, bunică dragă!".
    3. Precizează două structuri din text care surprind repere ale spaţiului descris.
    4. Numeşte două moduri de expunere utilizate în textul dat.
    5. Prezintă în maxim cinci rânduri semnificaţia structurii "Au venit dar boieri de toate spiţele, feciori de împărat, până chiar şi feţi-frumoşi, dar nici unul n-a fost în stare să se urce în pom".

    evaluare la clasa a doispea:

    1. Numeste cate un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: despartire, patima. 2 puncte
    2. Explica rolul punctelor de suspensie in secventa: caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului… 2 puncte
    3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune / expresie care sa contina substantivul gand. 2 puncte
    4. Precizeaza tipul de perspectiva narativa din textul citat. 4 puncte
    5. Transcrie doua cuvinte din text care apartin campului semantic al creatiei. 4 puncte
    6. Noteaza doua motive literare din textul dat. 4 puncte
    7. Prezinta semnificatia unei figuri de stil din textul dat. 4 puncte
    8. Mentioneaza doua trasaturi ale genului epic, ilustrandu-le cu exemple din text. 4 puncte
    9. Comenteaza, in sase-zece randuri, urmatoarea secventa din textul dat: Dar intotdeauna sfarsea prin a-si spune ca, moral sau imoral, bine sau rau, toate acestea n-au nimic de-a face cu adevarata, tainica dragoste; ca intalnirea noastra este singurul lucru esential, real, iar toate celelalte - munca, creatie, talent, onoare si cate vor mai fi - nu pretuiesc nimic, caci toate sunt zadarnicii omenesti ale pamantului… 4 puncte

    ce spui?

    RăspundețiȘtergere
  6. Anonimului

    Ceausescu era analfabet! Si, cu toate astea, la facultatea de drept din Galati, prin '89, erau vreo 35 de candidati. Unii, la a patra incercare.
    Isi inghiteau lacrimile si nu se lasau pana nu reuseau! Si li se parea normal sa pice daca erau altii mai buni ca ei!
    Azi, ne sinucidem!
    Azi, fiindca o pupaza a picat bacu', se face tam-tam general si i se iau interviuri in direct.
    "Saraca generatie sacrificata! uite cum ni se sinucid copiii!", urla media de toate felurile, uitand - daca a stiut vreodata - diferenta dintre "promotie" si "generatie".

    RăspundețiȘtergere